بازرگانی اسلامی

آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى‏ بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید این براى شما بهتر است اگر بدانید. - سوره صف10و11

بازرگانی اسلامی

آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى‏ بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید این براى شما بهتر است اگر بدانید. - سوره صف10و11

آسان گیری در کسب و کار

سعید مسعودی پور | پنجشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۱:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

اولین اصل اخلاقی و رفتاری که در تمام شئون تجارت باید جاری و ساری باشد، آسان گرفتن در کسب و کار است. آسان گرفتن در کسب و کار می تواند مصادیق مختلفی به خود بگیرد، مثلا در هنگام وزن کردن حتما نیازی نیست که آن قدر جنس روی ترازو کم و زیاد شود تا دقیقا وزن مدنظر حاصل شود. یا این که فرضا اگر قرار بود در سر ماه فرد بدهی خود را بپردازد، اما موفق به پرداخت به موقع نشد و با تاخیر چند روزه پرداخت کرد، انسان باید سعی کند زیاد سخت گیری و درشتی از خود نشان ندهد و تجارت و تعاملات اقتصادی را سهل و آسان بگیرد که این سهل و آسان گیری خود نوعی سود و منفعت برای انسان خواهد بود:

  •    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: غَفَرَ اللَّهُ لِرَجُلٍ کَانَ قَبْلَکُمْ کَانَ سَهْلًا إِذَا بَاعَ سَهْلًا إِذَا اشْتَرَى سَهْلًا إِذَا قَضَى سَهْلًا إِذَا اسْتَقْضَى (وسائل‏الشیعة،ج 17، ص450) خداوند عز و جل پیش از شما مردی را آمرزید که در خرید و فروش و پس دادن و پس گرفتن وام سهل و آسان می گرفت.
  •     قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ السَّمَاحُ وَجْهٌ مِنَ الرَّبَاحِ قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام ذَلِکَ لِرَجُلٍ یُوصِیهِ وَ مَعَهُ سِلْعَةٌ یَبِیعُهَا (وسائل‏الشیعة، ج 17،ص 388) امام علی در سفارش به مردی که مشغول فروختن کالایی بود: از پیامبر خدا شنیدم که می فرمود گذشت و آسان گیری نوعی سود است.
  •     رسول اللّه صلى الله علیه و آله :البَرَکَةُ فِی المُماسَحَةِ . برکت ، در آسان گرفتن است.
  •     یَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ قَدَّمُوا الِاسْتِخَارَةَ وَ تَبَرَّکُوا بِالسُّهُولَةِ وَ اقْتَرِبُوا مِنَ الْمُبْتَاعِینَ وَ تَزَیَّنُوا بِالْحِلْمِ وَ تَنَاهَوْا عَنِ الْیَمِینِ وَ جَانَبُوا الْکَذِبَ وَ تَجَافَوْا عَنِ الظُّلْمِ وَ أَنْصِفُوا الْمَظْلُومِینَ وَ لَا تَقْرَبُوا الرِّبَا وَ أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِین ‏(مستدرک‏الوسائل، ج13، ص 249) امام علی علیه السلام: ای جماعت بازرگان پیش ازشروع کسب و کار از خداوند خیر و نیکی طلبید و با آسانگیری در معامله از خداوند برکت جویید، به خریداران نزدیک شوید، به زیور بردباری آراسته شوید، از قسم خوردن بپرهیزید، از دروغ گفتن دوری کنید، از ستم کردن و اجحاف بترسید، با مظلومان به انصاف و عدالت رفتار کنید و پیرامون ربا نگردید و پیمانه و ترازو را کامل کنید و چیزی از حق مردم فرو نگذارید و روی زمین در گرداب فساد و تبهکاری فرومروید.
  •    رسول الله صلى الله علیه و آله : بارَکَ اللّه ُ عَلى سَهلِ البَیعِ ، سَهلِ الشِّراءِ ، سَهلِ القَضاءِ ، سَهلِ الاِقتِضاءِ (تهذیب الأحکام : ۷ ، ۱۸، ۷۹)برکت خدا بر کسى باد که آسان مى فروشد ، آسان مى خرد ، آسان مى پردازد ، و آسان مطالبه مى کند.
  •     الإمام علیّ علیه السلام مُنادِیا فی أسواقِ الکوفَةِ: یا مَعشَرَ التُّجّارِ ... قَدِّمُوا الاِستِخارَةَ ، وتَبَرَّکوا بِالسُّهولَةِ . (الکافی: ۵ ، ۱۵۱، ۳) امام على علیه السلام در ندایش در بازارهاى کوفه : اى پیشه وران! ... تجارت را با طلب خیر آغاز کنید ، و با آسان گیرى برکت یابید.
  • ۹۲/۰۲/۱۲
  • سعید مسعودی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">