بازرگانی اسلامی

آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى‏ بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید این براى شما بهتر است اگر بدانید. - سوره صف10و11

بازرگانی اسلامی

آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى‏ بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید این براى شما بهتر است اگر بدانید. - سوره صف10و11

دانشگاه های علوم انسانی کشور، تهدیدی نرم برای نظام

سعید مسعودی پور | دوشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

در کلیپی که در مطلب قبلی از حسن رحیم پور ازغدی ارائه شد، نظام آموزش حاضر را به عنوان فراهم کننده و تربیت کننده نیرو و آدم برای رژیم آتی معرفی نمود. حرفی که چون انسان معلوم الحالی همچون رحیم پور گفته، احتمالا از برچسب های مختلف مصون  می ماند.  اما بی توجهی، بی ارزش دانستن این نظر، بدبینانه دیدن و یا حساسیت بیش از حد دانستن این دیدگاه برای بسیاری از مخاطبان کافی است تا با نیش خندی ازکنار این سخن بگذرند. اما واقعا آیا دانشگاه های جمهوری اسلامی دارد برای نابودی خودش، برای تخریب گفتمانش که متاسفانه نه تنها در عمل بلکه در حرف نیز ابعاد مهمی از آن به فراموشی سپرده شده است، دارد تلاش می کند؟ آیا دانشگاه ها سنگر نیروسازی دشمن شده است یا این حرف بیش از حد بوی توهم توطئه می دهد؟ واقعیت چیست؟

آمارهای داخلی این گونه ادعا می کنند (هم چنین اینجا را ببینید) که افزایش سطح تحصیلات همبستگی منفی با جرم و جنایت در کشور دارد. بیشتر زورگیران خیابانی، خلافکاران، معتادان و ... از سطح تحصیلات پایینی برخوردارند و لذا توسعه آموزش عالی به نظر می رسد که می تواند عاملی باشد برای گرفتن جلوی این چنین بزهکاری های اجتماعی.

موضوع سخن در نوشتار حاضر، علوم انسانی است که چون انسان و اجتماع انسانی موضوع مطالعه و شناخت این حوزه است لذا با علوم فنی و مهندسی یا پزشکی که حوزه شناختش طبیعت و بدن انسان و حیوان است. نمی توان سخن از علوم انسانی گفت اما از تعریف انسان (انسان شناسی) و  تعریف جهان (جهان بینی) سخن نگفت. هیچ حوزه دانشی در علوم انسانی نمی تواند در مقابل این دو سوال ساکت باشد: کدام معرفت شناسی و کدام غایت شناسی. این سخنان اگر چه واقعا بدیهی هستند و به کرار نیز مورد تبیین و تشریح قرار گرفته اند، اما ظاهرا این حرف ها به درد همین دست از نوشتارها، سخنرانی و همایش و روزنامه و مجله می خورد نه به درد سیاست وزارت علوم!!!

گروه علوم انسانی با حدود 43 درصد و تعداد یک میلیون و ششصد هزار دانشجو در صدر رشته های دانشگاهی قرار دارد. بسیاری از افرادی به واسطه آسان تر بودن رشته های علوم انسانی به نسبت رشته های فنی و مهندسی و پزشکی، ورودشان در دانشگاه فقط و فقط برای اخذ مدرک علمی است که حقوقشان بیشتر شود. کاری به این که این زهرماری که به نام علم به خورد ملت می دهند، ندارد. اصلا نمی فهمند که چه مزخرفی را به نام علم و معرفت در حلقومشان می ریزند. دنبال مدرکشان هستند و چند سال در خدمت اندیشه مادی گرایانه و ضدتوحیدی تولید شده غرب که کوچک ترین اشکال به نام بی سوادانی که در مقابل حرف علمی اسائه ادب کرده اند تمام می شود.

آنهایی هم که برای مثلا نظریه پردازی آمده اند، از ابتدا همان چیزی را که محصول غرب است به نام علم یاد می گیرند. آیا این بستر مناسبی برای براندازی اندیشه ای، فکری و عقیدتی اعضای جامعه نیست؟ چرا باورمان نمی شود بسیاری از رشته های علوم انسانی در بسیاری از دانشگاه های کشور در عمل تهدید نرم برای نظام محسوب می شوند. اثرش در رفتار اجتماعی و فردی جامعه، در تربیت فرزند، در ارتباطات خانوادگی، در ارتباطات تجاری و کسب و کار، در طمع ورزی و حرص و فزونی خواهی و ... بروز پیدا کرده است.

سر کلاس درس می گویند بازاریابی علم است. علم هم که نعوذ بالله نازل شده از آسمان!!! خب بعدش... یکی از اهداف بازاریابی هم افزایش مصرف است. علم در جهت افزایش مصرف! حالا شما دهه محرم، شب قدر و ماه رمضان آخوند بیار توی تلویزیون بگو ملت مصرف اضافه اسمش اسراف هست. اسراف حرام است، اسراف کاران برادران شیطانند! به نظرتان تاثیر کدام بیشتر است؟ اصلا کسی که در ضمیر ناخودآگاهش چنین گزاره هایی شکل گرفته است، تمایلی برای شنیدن حرف دین دارد؟

حتما باید منتظر بحران اجتماعی باشیم تا یک هزینه سنگین پرداخت کنیم که معلوم هم نیست که در آن شرایط همینی هم که با خون بدست آمده، بتواند جان سالم به در ببرد تا به فکر بیفتیم که دانشگاه های علوم انسانی فعلی تهدید نرم برای نظام محسوب می شوند.

  • ۹۲/۱۲/۰۵
  • سعید مسعودی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">