نمایش ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری در تبلیغات تلویزیونی(1)
در آموزه های دینی علاوه بر توصیه به تکریم مهمان، نکات اخلاقی و آدابی برای مهمانی رفتن نیز وجود دارد. در روایت آمده است که یکی از یاران امیرالمومنین، از ایشان خواستند که به خانه او بروند و مهمانش شوند. حضرت فرمود: به شرطی میآیم که به سبب آمدن من، خود را به زحمت و مشقت نیندازی و به همان غذای موجود در خانه قناعت کنید. در روایت دیگری از رسول اکرم آمده است که فرمودند: هشت گروه هستند که اگر به آنها بی احترامی و اهانت شد، نباید کسی را ملامت کنند جز خودشان را که یکی از آن گروه ها کسانی هستند که به صاحبخانه امر و نهی کنند: الْمُتَأَمِّرُ عَلَى رَبِّ الْبَیْتِ (بحار الأنوار،ج72، ص444)
دریافت
مدت زمان: 47 ثانیه
تبلیغات تجاری اگر چه با هدف فروش محصولات تولیدکنندگان ساخته می شود، اما در صورتی که در ساخت آنها دقت و توجه لازم نشود، کژکارکردها و آسیب های فرهنگی و اخلاقی را به بار می آورند. در تبلیغات فوق، عمه خانم بزرگ خانواده محسوب می شود. نشستن او در بالای میز غذا، حاکی از احترام زیاد میزبان به او دارد. این در حالی است که رفتارهای عمه خانم، هیچ تناسبی با جایگاه او که بزرگ خانواده به حساب می آید ندارد. او با حالتی طلبکارانه به میزبان امر و نهی می کند و نسبت به وضعیت تمیزی لیوان و وسایل غذاخوری اعتراض می کند. رفتار اعتراضی و طلبکارانه عمه خانم آن قدر زبانزد فامیل است که پیش از مهمانی، میزبان به تکاپو افتاده و نگران موضوع لکه دار بودن ظروف پذیرایی هستند. چنین رفتار زشت و زننده ای در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایی ندارد و نمایش این رفتارهای خارج از اخلاق و ارزش های انسانی، اثرات مخربی بر فرهنگ جامعه خواهد داشت. اهمیت این موضوع زمانی دوچندان می شود که راوی این دو تیزر، یک دختربچه است که این امر بر جذاب شدن تیزر برای کودکان بی تاثیر نیست و روایتگری تیزر توسط کودک منجر به ایجاد میل و اشتیاق در کودکان برای دنبال کردن تیزر می شوند.
- ۹۷/۰۸/۳۰