روش های تبلیغ در ادیان
فایل پیوست ارائه مقاله ای است از آقای دکتر محمدیان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
انتشار این فایل به معنای تایید محتوای آن نیست.
روش های تبلیغ در ادیان
حجم: 3.66 مگابایت
- ۰ نظر
- ۳۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۹:۰۷
فایل پیوست ارائه مقاله ای است از آقای دکتر محمدیان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
انتشار این فایل به معنای تایید محتوای آن نیست.
روش های تبلیغ در ادیان
حجم: 3.66 مگابایت
ابعاد سنت رزق
می توان ذیل دو عنوان رزق مقدر و قبض و بسط رزق ابعاد سنت رزق را توضیح داد. یک قسمت از سنت الهی در خصوص رزق موجودات این است که رزق تقدیر شده است. بعد دیگر سنت رزق این است که رزق انسان به واسطه حکمت ها یا عواملی به اراده الهی دچار قبض و بسط می شود که در زیر به توضیح آن پرداخته خواهد شد.
بقیه مطلب را در ادامه مطلب بخوانید
نوشتار حاضر توصیفی است از عملکرد حیرت برانگیز وزارت علوم دولت اصولگرا در اعطای بورس تحصیلی با عنوان بورس خارج از کشور به عده ای خاص و تبدیل آن به داخل. مطلب کامل را دریافت کنید
دریافت
حجم: 197 کیلوبایت
از مسلّمات و ضروریات اسلام است که جمع میان دنیا و آخرت از نظر برخوردار شدن از آن دو ممکن است. آنچه ناممکن است جمع میان آن دو از نظر هدف اعلی قرار گرفتن است و این مربوط به دل انسان و دلبستگی های اوست. خداوند به انسان دو قلب نداده است: «ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قلْبَینِ فی جَوْفِهِ. با یک دل نمیتوان بیش از یک معشوق برگزید.
یکی از آسیب های نگرشی نسبت به دنیا که تاثیر بسیاری در حوزه رفتاری انسان دارد و بسیار مورد تاکید و هشدار در روایات قرار گرفته است، حب دنیا است که از آن به عنوان ریشه و راس همه اشتباهات یاد شده است. حب دنیا و علاقه به متاع دنیا و حب درهم و دینار یکی از موانع بزرگ طلب آخرت و یادخدا و تقرب به اوست و این حالت گاهی به جایی می رسد که باعث برائت از خدا و رسول او می شود. رذیلت دوستی دنیا به این سبب است که دوستی دنیا و مال و ثروتش در اکثر اوقات در روح انسان حالت طغیان به وجود می آورد و همین حالت باعث عصیان خداوند و آلودگی به گناه می شود.
بقیه مطلب را در ادامه مطلب بخوانید
در روایات، راستی لسان و عمل عاملی برای کسب برکت و روزی معرفی شده است:
خوش خلقی و برخورد خوب در رفتار ظاهری یکی دیگر از عواملی است که در روایات به عنوان عامل افزایش برکت و رزق معرفی شده است. اثر ظاهری و طبیعی خوش رفتاری نیز این است که مشتری تمایل و رغبت بیشتری برای خرید و معامله با افراد خوش خلق دارد و این عامل به رونق کسب و کار افراد خوش خلق کمک خواهد کرد:
مفهوم زیبای دیگری که در اخلاق کسب و کار باید به آن پرداخت، مدارا نمودن در روابط تجاری و معاملات است. در روایات مدارا نمودن و عدم سختگیری در کسب و کار را عامل فزونی برکت معرفی کرده اند:
به عنوان مصادیقی از مدارا کردن در کسب و کار میتوان مهلت دادن برای پرداخت بدهی به فردی که بدهکار است، گذشت خطای کارمندی که از کرده خود پشیمان است و ... اشاره کرد. صفت نرمی و مدارا کردن با دقت و مراقبت در افراد فعال در عرصه کسب و کار ایجاد خواهد شد و در طول زمان افراد با مصادیق بسیاری از لزوم توجه به این اصل اخلاقی، مواجه خواهند شد.
متصف بودن انسان به صفت امانت داری، منجر به روزی برای انسان است:
این صفت آن قدر اهمیت دارد که تفاوتی نمی کند که طرف مقابل فرد امین، چه شخصیتی باشد:
یکی از موضوعاتی که در تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از عنصر ترس است. موضوعی که در قرآن کریم در خصوص تشویق به اموری نظیر انفاق و کمک های خیریه بسیار زیبا دیده می شود. البته در آیات قرآن بین عنصر ترس و تشویق در موضوع انفاق که به طور تخصصی مورد مطالعه قرار داده ام، ملاحظه می شود توازن و تعادل جالبی برقرار کرده است که از جمله آن می توان به آیات 254 و 274 سوره بقره اشاره کرد. در خصوص این موضوع بعدها مطالب بیشتری را خواهم نوشت:
در ادامه مطلب چند عکس دیگر در خصوص استفاده از عنصر ترس در بازاریابی نمایش داده شده است:
1. در چهارچوب نظام ارزشی و هنجاری موضوع مورد نقد
2. در چهارچوب نظام فراارزشی و فراهنجاری موضوع مورد نقد