لزوم کنترل حرص و طمع در نظام سازی دینی تبلیغات تجاری
در نظام سازی اجتماعی دینی و طراحی الگوی پیشرفت در ابعاد مختلف، باید توجه داشت که عنصر طمع در بهره مندی مادی و دنیوی باید کنترل شده حفظ شود؛ نه این به واسطه سهل انگاری و بی تفاوتی نظام تبلیغاتی (اعم از تجاری و غیرتجاری) به عنوان محرک آن عمل کند. بر خلاف نظام اقتصاد سرمایه داری که مصرف گرایی و طمع ورزی از ارکان جدایی ناپذیر آن محسوب می شود، در نظام اقتصاد اسلامی این خصیصه، محدوده ممنوعه به حساب می آید. تنظیم و طراحی سازوکارها در حوزههای مختلف الگوی پیشرفت باید به گونهای باشد که وارد این مسیر انحرافی نشود. در تبلیغات تجاری مطلوب در الگوی پیشرفت، تحریک و بر افروختن طمع مصرف کنندگان به منظور ترغیب آنها به خرید یک راهبرد سلبی محسوب می شود.
در لسان روایات آثار و نتایج گوناگونی برای حرص و طمع ذکر شده است که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: مبتلا شدن به فقر[1]، از بین رفتن جوانمردی[2]، بی حیایی[3]، خارج کننده ایمان از قلب[4]، مبتلا کردن انسان به عیب هاى زیاد[5]، بستری برای خیانت[6]، انگیزه هایی برای فرو افتادن در گناه[7]، به خطر افتادن سلامتی انسان[8] و ... اشاره کرد.
- ۱ نظر
- ۲۲ مهر ۹۳ ، ۲۲:۳۱