بازاریابی اجتماعی انفاق (1)
جاذبه های تبلیغاتی مطلوب در بازاریابی اجتماعی انفاق بر اساس آموزه های قرآنی
چکیده
بازاریابی دانشی است که بسط مفهومی و کابردی آن در حیطه تجارت و بازرگانی محدود نشده است. فنون این دانش در حوزه هایی مانند بازاریابی سیاسی و همین طور در رویکرد اداره امور عمومی تحت عنوان مدیریت دولتی نوین مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از نحله های نسبتا نوظهور در این دانش، بازاریابی اجتماعی است که هدف از آن بر خلاف بازاریابی تجاری که سودآوری است، حل مسائل و مشکلات اجتماعی به منظور ایجاد رفاه اجتماعی است. اما بن مایه های تئوریک دانش بازاریابی در حیطه بازاریابی اجتماعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. موضوعاتی نظیر سلامت و بهداشت، مبارزه با مصرف مواد مخدر و استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، کمک به نیازمندان و بیماران و ... در حیطه بازاریابی اجتماعی مطرح شده اند. یکی از مسائلی که تحمل آن در جامعه اسلامی بسیار دشوار است، وجود فقر است. یکی از راهکارهای دینی در مرحله درمان فقر، حوزه بازتوزیع درآمدی است که شکلی از آن به صورت انفاق های مستحبی است. تلاش نوشتار حاضر مراجعه به قرآن کریم برای احصای نحوه تبلیغ قرآن کریم از حیث انواع جاذبه های تبلیغاتی در خصوص موضوع انفاق است. برای این کار از روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم و با اعتبار سنجی یافته ها بر مبنای عرضه آنها به تفاسیر معتبر، استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که سه جاذبه ترس، منطقی و احساسی که در متون متعارف نیز به آنها پرداخته شده است، در موضوع انفاق در آیات قرآن دیده می شود. هم چنین جاذبه چهارمی با عنوان جاذبه اطمینان بخش نیز بدست آمد که در موضوع بازاریابی اجتماعی انفاق می تواند اثربخش باشد.
واژگان کلیدی: بازاریابی اجتماعی، تبلیغات، انفاق، قرآن، جاذبه های ترس، جاذبه های احساسی و منطقی.
- ۹۲/۰۷/۲۸