بازرگانی اسلامی

آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى‏ بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید این براى شما بهتر است اگر بدانید. - سوره صف10و11

بازرگانی اسلامی

آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى‏ بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید این براى شما بهتر است اگر بدانید. - سوره صف10و11

۲۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

روش های تبلیغ در ادیان

سعید مسعودی پور | دوشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۹:۰۷ ق.ظ | ۰ نظر

فایل پیوست ارائه مقاله ای است از آقای دکتر محمدیان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

انتشار این فایل به معنای تایید محتوای آن نیست.

روش های تبلیغ در ادیان
حجم: 3.66 مگابایت

  • ۰ نظر
  • ۳۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۹:۰۷
  • سعید مسعودی پور

سنت رزق

سعید مسعودی پور | شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

ابعاد سنت رزق

می توان ذیل دو عنوان رزق مقدر و قبض و بسط رزق ابعاد سنت رزق را توضیح داد. یک قسمت از سنت الهی در خصوص رزق موجودات این است که رزق تقدیر شده است. بعد دیگر سنت رزق این است که رزق انسان به واسطه حکمت ها یا عواملی به اراده الهی دچار قبض و بسط می شود که در زیر به توضیح آن پرداخته خواهد شد.

بقیه مطلب را در ادامه مطلب بخوانید

  • ۰ نظر
  • ۲۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۳:۵۴
  • سعید مسعودی پور

رانت دولتی و ویژه خواری برای چه کسانی بد نیست؟

سعید مسعودی پور | شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

نوشتار حاضر توصیفی است از عملکرد حیرت برانگیز وزارت علوم دولت اصولگرا در اعطای بورس تحصیلی با عنوان بورس خارج از کشور به عده ای خاص و تبدیل آن به داخل. مطلب کامل را دریافت کنید

دریافت
حجم: 197 کیلوبایت

  • ۰ نظر
  • ۲۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۳:۳۰
  • سعید مسعودی پور

حب دنیا: اصلی ترین عامل انحراف رفتار انسان

سعید مسعودی پور | پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

از مسلّمات و ضروریات اسلام است که جمع میان دنیا و آخرت از نظر برخوردار شدن از آن دو ممکن است. آنچه ناممکن است جمع میان آن دو از نظر هدف اعلی قرار گرفتن است و این مربوط به دل انسان و دلبستگی‏ های اوست. خداوند به انسان دو قلب نداده است: «ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قلْبَینِ فی جَوْفِهِ.  با یک دل نمی‏توان بیش از یک معشوق برگزید.

یکی از آسیب­ های نگرشی نسبت به دنیا که تاثیر بسیاری در حوزه رفتاری انسان دارد و بسیار مورد تاکید و هشدار در روایات قرار گرفته است، حب دنیا است که از آن به عنوان ریشه و راس همه اشتباهات یاد شده است. حب دنیا و علاقه به متاع دنیا و حب درهم و دینار یکی از موانع بزرگ طلب آخرت و یادخدا و تقرب به اوست و این حالت گاهی به جایی می­ رسد که باعث برائت از خدا و رسول او می­ شود. رذیلت دوستی دنیا به این سبب است که دوستی دنیا و مال و ثروتش در اکثر اوقات در روح انسان حالت طغیان به وجود می­ آورد و همین حالت باعث عصیان خداوند و آلودگی به گناه می­ شود.

بقیه مطلب را در ادامه مطلب بخوانید

  • ۰ نظر
  • ۱۹ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۲:۰۲
  • سعید مسعودی پور

عوامل زیاد شدن برکت و روزی 5

سعید مسعودی پور | چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۵۵ ق.ظ | ۰ نظر

در روایات، راستی لسان و عمل عاملی برای کسب برکت و روزی معرفی شده است:

  • رسول الله صلى الله علیه و آله:الوَفاءُ وَالصِّدقُ یَجُرّانِ الرِّزقَ (الفردوس: ۴، ۴۳۶، ۷۲۶۸) وفا و راستى، روزى مى آورند.
  •  رسول الله صلى الله علیه و آله :إذَا التّاجِرانِ صَدَقا بورِکَ لَهُما، فَإِذا کَذِبا وخانا لَم یُبارَک لَهُما. (بحارالأنوار: ۱۰۳،۹۵،۱۴) اگر دو معامله گر راست بگویند، براى هر دو خجسته مى­شود. پس هرگاه دروغ بگویند و خیانت کنند، براى هیچ کدام خجسته نخواهد بود.
  • قالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلی الله علیه و آله: اَلتّـاجِرُ الصَّـدُوقُ تَحْتَ ظِلِّ الْعَرْشِ یَوْمَ الْقِیامَةِ. (میزان الحکمه جلد1، ص528) بـازرگان راستـگو روز قیامت در سایه حمایت خداست.
  • قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله : البَیِّعانِ بِالخِیارِ ما لَم یَتَفَرَّقا ـ أو قالَ : حَتّى یَتَفَرَّقا ـ فَإِن صَدَقا وبَیَّنا بورِکَ لَهُما فی بَیعِهِما ، وإن کَتَما وکَذِبا مُحِقَت بَرَکَةُ بَیعِهِما (کنز العمّال: ۴ ، ۴۶ ، ۹۴۳۲) پیامبر خدا فرمود: «دو معامله گر، تا از هم جدا نشده اند، اختیار [ فسخ معامله را] دارند. پس اگر راست بگویند و [عیب را] آشکارا بیان کنند، دادوستد براى هر دو، برکت خواهد داشت؛ و اگر [عیب را] بپوشانند و دروغ بگویند، برکت از دادوستدشان رخت برمى بندد.»

  • ۰ نظر
  • ۱۸ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۰:۵۵
  • سعید مسعودی پور

عوامل زیاد شدن برکت و روزی 4

سعید مسعودی پور | چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱ ق.ظ | ۰ نظر

خوش خلقی و برخورد خوب در رفتار ظاهری یکی دیگر از عواملی است که در روایات به عنوان عامل افزایش برکت و رزق معرفی شده است. اثر ظاهری و طبیعی خوش رفتاری نیز این است که مشتری تمایل و رغبت بیشتری برای خرید و معامله با افراد خوش خلق دارد و این عامل به رونق کسب و کار افراد خوش خلق کمک خواهد کرد:

  • رسول اللّه صلى الله علیه و آله :حُسنُ الخُلُقِ وکَفُّ الأَذى یَزیدانِ فِی الرِّزقِ.­(الفردوس: ۲،۱۴۰، ۲۷۱۳) خوش اخلاقى و نیازردن دیگران، روزى را مى­افزاید.
  • الإمام­علیّ علیه السلام: عَلَیکُم بِالسَّخاءِ وحُسنِ الخُلُقِ؛ فَإِنَّهُما یَزیدانِ الرِّزقَ ویوجِبانِ المَحَبَّةَ. (غررالحکم: ۶۱۶۱) بخشنده و خوش اخلاق باشید، که این دو صفت، روزى را مى­افزایند و محبّت مى­آورند.
  • الإمام الصادق علیه السلام :حُسنُ الجِوارِ زِیادَةٌ فِی الأَعمارِ، وعِمارَةُ الدِّیارِ. (الکافی: ۲ ، ۶۶۷ ، ۷ ) خوش رفتارى با همسایه، مایه فزونى عمرها و آبادى سرزمین هاست.
  • الإمام الصادق علیه السلام :حُسنُ الجِوارِ یَزیدُ فِی الرِّزقِ. (الکافی: ۲، ۶۶۶، ۳) رفتار نیک با همسایه، روزى را مى افزاید.
  • الإمام علیّ علیه السلام : فی سَعَةِ الأَخلاقِ کُنوزُ الأَرزاقِ (بحارالأنوار: ۷۷،۲۸۷،۱) در خوش اخلاقى، گنجینه هاى روزى نهفته است.
  • الإمام زین العابدین علیه السلام :القَولُ الحَسَنُ یُثرِی المالَ، ویُنمِی الرِّزقَ، ویُنسِئُ فِی الأَجَلِ (بحارالأنوار: ۷۱ ،۳۱۰، ۱)گفتار نیکو، ثروت را مى افزاید، روزى را رشد مى­دهد و مرگ را به تأخیر مى اندازد.
  • ۰ نظر
  • ۱۸ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۰:۵۱
  • سعید مسعودی پور

عوامل زیاد شدن برکت و روزی 3

سعید مسعودی پور | چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۲۴ ق.ظ | ۱ نظر

مفهوم زیبای دیگری که در اخلاق کسب و کار باید به آن پرداخت، مدارا نمودن در روابط تجاری و معاملات است. در روایات مدارا نمودن و عدم سختگیری در کسب و کار را عامل فزونی برکت معرفی کرده ­اند:

  • رسول الله صلى الله علیه و آله :إنَّ فِی الرِّفقِ الزِّیادَةَ وَالبَرَکَةَ و مَن یُحرَمِ الرِّفقَ یُحرَمِ الخَیرَ (الکافی: ۲، ۱۱۹، ۷) در مدارا، فزونى و برکت است، و هر که از مدارا محروم باشد، از خیر، محروم گشته است.
  • رسول الله صلى الله علیه و آله: الرِّفقُ یُمنٌ، وَالخُرقُ شُؤمٌ. (بحارالأنوار ج۷۵،ص۵۹،ح۲۳) مدارا، خُجستگى است و خشونت، شومى.
  • الإمام علیّ علیه السلام: مَنِ استَعمَلَ الرِّفقَ استَدَرَّ الرِّزقَ (غررالحکم،۸۶۴۷) هر کس مدارا را به کارگیرد، روزى را سرشار ساخته است.
  • الإمام علیّ علیه السلام: التَّلَطُّفُ مِفتاحُ الرِّزقِ (أعلام الدین، ۹۶) لطف (مهربانى)، کلید روزى است.
  • رسول الله صلى ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله: مُداراةُ النّاسِ نِصفُ الإیمانِ ، و الرِّفقُ بِهِم نِصفُ العَیشِ. مدارا کردن با مردم نصف ایمان است و نرمى و مهربانى کردن با آنان نصف زندگى است .
  • امیرالمومنین علیه ‏السلام : مُداراةُ الرِّجالِ مِن أفضَلِ الأعمالِ. مدارا کردن با مردمان، از بهترین کارهاست.
  • رسولُ الله‏ِ صلى ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله : أمَرَنی رَبّی بِمُداراةِ النّاسِ کَما أمَرَنی بِأداءِ الفَرائضِ. پروردگارم، همان‏ گونه که مرا به انجام واجبات فرمان داده ، به مدارا کردن با مردم نیز فرمان داده است .

به عنوان مصادیقی از مدارا کردن در کسب و کار می­توان مهلت دادن برای پرداخت بدهی به فردی که بدهکار است، گذشت خطای کارمندی که از کرده خود پشیمان است و ... اشاره کرد. صفت نرمی و مدارا کردن با دقت و مراقبت در افراد فعال در عرصه کسب و کار ایجاد خواهد شد و در طول زمان افراد با مصادیق بسیاری از لزوم توجه به این اصل اخلاقی، مواجه خواهند شد.

  • ۱ نظر
  • ۱۸ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۰:۲۴
  • سعید مسعودی پور

عوامل زیاد شدن برکت و روزی 2

سعید مسعودی پور | چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۲۰ ق.ظ | ۱ نظر

متصف بودن انسان به صفت امانت داری، منجر به روزی برای انسان است:

  • رسول الله صلى الله علیه و آله :الأَمانَةُ تَجلِبُ الغِنى (بحارالأنوار: ۷۵، ۱۱۴، ۶) امانتدارى، بى­ نیازى مى­ آورد.
  • رسول الله صلى الله علیه و آله: الأَمانَةُ تَجلِبُ الرِّزقَ (الکافی: ۵ ، ۱۳۳، ۷) امانتدارى، روزى مى ­آورد.

این صفت آن قدر اهمیت دارد که تفاوتی نمی کند که طرف مقابل فرد امین، چه شخصیتی باشد:

  • ۱ نظر
  • ۱۸ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۰:۲۰
  • سعید مسعودی پور

تبلیغات و بازاریابی اجتماعی؛ بازاریابی برای انفاق

سعید مسعودی پور | سه شنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۱۰ ق.ظ | ۰ نظر

یکی از موضوعاتی که در تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از عنصر ترس است. موضوعی که در قرآن کریم در خصوص تشویق به اموری نظیر انفاق و کمک های خیریه بسیار زیبا دیده می شود. البته در آیات قرآن بین عنصر ترس و تشویق در موضوع انفاق که به طور تخصصی مورد مطالعه قرار داده ام، ملاحظه می شود توازن و تعادل جالبی برقرار کرده است که از جمله آن می توان به آیات 254 و 274 سوره بقره اشاره کرد. در خصوص این موضوع بعدها مطالب بیشتری را خواهم نوشت:

1

در ادامه مطلب چند عکس دیگر در خصوص استفاده از عنصر ترس در بازاریابی نمایش داده شده است:

  • ۰ نظر
  • ۱۷ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۰:۱۰
  • سعید مسعودی پور

سرفصل های رویکردهای نقد یک تئوری

سعید مسعودی پور | يكشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۲۴ ق.ظ | ۰ نظر
•دو رویکرد اصلی به نقد
  1. در فضای تئوریک و ذهنی: موضوع مورد نقد در فضای نظری و تئوریک نقد و تحلیل می شود.
  2. در مقام عمل و عینی: موضوع مورد نقد در مقام اجرا و استفاده وارد شده و محقق به قضاوت در مورد آن می نشیند.
•آنچه که در فضای آکادمیک مورد توجه است، نقد در فضای تئوریک و ذهنی است که خود بر دو شکل می تواند باشد:

    1. در چهارچوب نظام ارزشی و هنجاری موضوع مورد نقد

1.1. مرکز توجه خود تئوری مورد نقد
•روش شناسی تئوری پردازی (تناسب روش، تناسب جامعه و نمونه مورد مطالعه، تناسب ابزار پژوهش و...)
–تمایز میان مقام گردآوری و مقام داوری= ادای اثبات گرایان نوین! مثال: حلقه بنزنی
•هم راستایی مبانی تئوریک با مبانی پارادایمی
•انسجام درونی و یک دستی گزاره های تئوری با یکدیگر
•پیش فرض های تئوری (نه اصول موضوعه پارادایمی) و امکان فرض وقوع چنین پیش فرض هایی
–مثال: مفروضات رقابت کامل: رفتار عقلایی افراد، تعداد زیاد خریداران و فروشندگان، همگن بودن کالاهای تولید شده و ...
1.2. مرکز توجه سایر تئوری های موجود در کمربند محافظ هسته سخت پارادایمی

      2. در چهارچوب نظام فراارزشی و فراهنجاری موضوع مورد نقد

  • ۰ نظر
  • ۱۵ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۱:۲۴
  • سعید مسعودی پور