بازرگانی اسلامی

آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى‏ بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید این براى شما بهتر است اگر بدانید. - سوره صف10و11

بازرگانی اسلامی

آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى‏ بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید این براى شما بهتر است اگر بدانید. - سوره صف10و11

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

توسعه محصول؛ پاسخ نظام سرمایه داری به توسعه درآمدی

سعید مسعودی پور | دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۲، ۰۸:۳۷ ب.ظ | ۱ نظر

امروز نکته جالبی از یکی از اعضای فرهنگستان علوم که انسان بسیار متقی و وارسته ای هستند، شنیدم که به نظرم حرف دقیقی آمد. در ذیل تقریر و توضیح بنده از نکته ایشان آمده است:

همه انسان ها فارغ از جهان بینی و نگاه ایدئولوژیک شان، برای تامین نیازهای مادی که لازمه حیاتشان است، باید درآمد داشته باشند که متداول ترین طریق کسب درآمد، داشتن شغل و انجام کاری است که در قبال آن پول به فرد داده می شود. این پول نیز در قبال محصولاتی معاوضه شده تا فرد بتواند نیازش را برطرف کند. در اینجا دو موضوع مطرح می شود: درآمد و محصول. زمانی که برای برخی افراد توسعه درآمدی ایجاد شد، در قبال محصولاتی که در بازار وجود دارد و فرد برای خرید آن پول می پردازد، توازن بین درآمد و محصول به هم می خورد. چون فردی با درآمد کمتر همان محصولی را می خرد که فرد با درآمد بیشتر آن را خریداری کرده است و این باعث می شود که فرد مازاد درآمد داشته باشد. چرا که محصولی که در بازار وجود دارد، محصولی است که افراد با درآمد متوسط نیز آن را خریداری می کنند.

  • سعید مسعودی پور

آیا کودک می تواند مخاطب تبلیغات تجاری شود؟ (2)

سعید مسعودی پور | يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۰۸:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

در خصوص این مسئله که آیا کودک می تواند مخاطب تبلیغات تجاری باشد یا خیر، در خود مغرب زمین پژوهش های متعددی صورت گرفته و هر دو دیدگاه موافق و مخالف برای آن دلایلی اقامه کرده اند. نکته جالب توجه اینجاست که آنهایی که مبنای اقتصادشان بر اساس اصل آزادی و نظام سرمایه داری است، قوانینی برای محدود کردن و بعضا منع کردن تبلیغات برای کودکان به تصویب رسانده اند که به برخی این کشورها در فایل پیوست شده اشاره شده است. اما وقتی که ما بخواهیم بر اساس آموزه های اسلامی اشکالات مخاطب واقع شدن کودکان را مطرح کنیم، داد و هوار راه می اندازد که انگار چه اتفاقی افتاده است!

لازم به ذکر است رویکرد پژوهش حاضر یک رویکرد حداقلی و انفعالی است. یعنی بازی کردن در زمینی که چهارچوب های علمی آن توسط نظام سرمایه داری گذاشته شده است. رویکردهای فعالانه تری نیز در حوزه بازاریابی اسلامی می توان اتخاذ کرد که مهم ترین سوال مبنایی آن این است که در اسلام آیا حلقه واسطه ای میان تولید و مصرف (در سرمایه داری به عنوان بازاریابی شناخته می شود) وجود دارد و اگر وجود دارد چه قرائتی از آن مقبول و مورد تایید است. در واقع هم ظرف و هم مظروف بایستی با دید انتقادی و رویکرد اسلامی مورد مطالعه قرار بگیرند.

در ادامه مطلب فایل پاورپوینت که شامل رویکردهای موافق و مخالف می باشد را دانلود کنید.

  • سعید مسعودی پور

امسال مرگ بر امریکا را با «یا حسین»، محکم تر می گوییم

سعید مسعودی پور | شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۴۱ ب.ظ | ۱ نظر

بوی محرم می آید... راه تو خون می طلبد... مرد کیست؟



دریافت
مدت زمان: 4 دقیقه 53 ثانیه

  • سعید مسعودی پور

آیا وجود سازمان اصالت دارد یا اعتباری است؟

سعید مسعودی پور | شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

ازمجموعه آیاتی که در آن لفظ سنت الهی به کار رفته است این گونه برداشت می شود که سنت مجموعه ای قوانین ثابت و اساسی تکوینی یا تشریعی خداوندی است که هرگز دگرگونی در آن روی نمی دهد. (شریفی، 1384، 35) نظم حاکم بر تاریخ و حکمت الهی حاکی از این است که این سنت ها با یکدیگر هماهنگ بوده و مناسبات حساب شده ای دارند؛ یعنی در زمان و مکان خاص و بعد از تحقق مقدماتشان جریان می یابند. (سلیمانی، 1388، 97) از سنت های الهی می توان بر اساس معیارهای مختلف، طبقه بندی و دسته بندی های گوناگونی ارائه کرد.

  • سعید مسعودی پور

مخاطب تبلیغات، مصرف کننده و خریدار

سعید مسعودی پور | شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

بین مصرف کننده (consumer)، مخاطب تبلیغات (audience of advertising) و خریدار (buyer) تفاوت وجود دارد. لزوما مصرف کننده کالا، در تبلیغات تجاری مخاطب تبلیغ قرار نمی گیرد. یکی از مخاطبان تبلیغات تجاری که بعد از جنگ جهانی دوم بسیار مورد توجه بازاریابان قرار گرفتند، کودکان بودند.

  • سعید مسعودی پور