بازرگانی اسلامی

آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى‏ بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید این براى شما بهتر است اگر بدانید. - سوره صف10و11

بازرگانی اسلامی

آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى‏ بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید این براى شما بهتر است اگر بدانید. - سوره صف10و11

نمایش ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری در تبلیغات تلویزیونی(2)

سعید مسعودی پور | چهارشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۹:۰۳ ق.ظ | ۰ نظر

مواد شوینده در ایران از جمله صنایعی است که رقابت بین تولیدکنندگان زیاد است. تسخیر بخش مهمی از تبلیغات تلویزیونی به انواع برندهای شوینده ها و تولید تیزرهای جدید به صورت مستمر و پیوسته نشانه وجود همین رقابت شدید است. برندهای مواد شوینده از ساخت و هزینه کرد آنچنانی برای تبلیغات خود فقط یک هدف را دنبال میکنند: در لحظه خرید برند آنها به یاد آورده شود، نسبت به محصولات مشابه ترجیح داده شود و در نهایت خریداری شود.

دو تیزر نشان داده شده در اینجا، از جاذبه معصومانه کودک استفاده کرده اند. اما داستان آنها درست در نقطه مقابل هم است و منعکس کننده دو فرهنگ و دو سبک زندگی کاملا متمایز از یکدیگر هستند.



دریافت
مدت زمان: 30 ثانیه



دریافت
مدت زمان: 25 ثانیه

در یکی از تیزرها، نشان داده میشود که برای دختر کوچولوی خانواده لباس روشنی هدیه آورده میشود. دخترک از ظاهر لباس خوشش نیامده است، ولی ظاهرا مجبور است که آن را بپوشد. او تمام تلاش خود را می کند تا با انواع مواد غذایی و حتی مداد و لوازم التحریر لباس خود را رنگی و کثیف کند تا از شر آن خلاص شود. در حالی که با هر بار خرابکاری او، مادرش لباس را به درون لباس شویی انداخته و آن را عین روز اول تمیز می کند. اطمینان مادر از پودر لباس شویی اش آن قدر زیاد است که حتی جلوی چشم او کودک در حال ریختن غذا به روی لباس است، اما او و پدرش توجهی به این موضوع نمی کنند.
اما تیزر دوم داستان دخترکی در همان سن را نشان میدهد که او نگران رنگ و ظاهر لباسش است چرا سهواً قسمتی از خوراکی که در حال خوردن بوده بر روی لباس ریخته شده است. مادرش به او دلگرمی میدهد که نگران لباسش نباشد، چرا که پودر لباس شویی که او استفاده میکند، لباس را عین روز اول خواهد کرد.

این دو تیزر، دو نوع از اسلوب تربیتی کشور ما را نشان می دهد. دو شکلی که اگر چه وجود دارند اما لزوما هر دو مطلوب نیستند. کودکان باید یاد بگیرند نسبت به دارایی ها و داشته هایشان، احساس تعلق و مسئولیت کنند. آنها باید در سنین کودکی یاد بگیرند که وظیفه نگهداری و حفاظت از جسم، لباس و وسایل متعلق به آنها بر عهده آنهاست. نشان دادن ناخشنودی کودک از لباس نویی که هدیه گرفته و تلاش برای نابودی آن، نمیتواند نقش موثری در تعلیم و تربیت کودکان داشته باشد. فرهنگ قناعت و جلوگیری از اسراف از دیگر موضوعاتی است که زمان آموختن آنها، از کودکی است. متاسفانه بازتولید ناهنجاری های تربیتی و اخلاقی در تیزرهای تلویزیونی در سال های اخیر شدت گرفته است. در شرایطی که رسانه ملی و سازمان های نظارتی تحت نظر آن، از محتوای تبلیغات غفلت کرده اند.

  • ۹۷/۰۸/۳۰
  • سعید مسعودی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">