در آمدی بر تحلیل انتقادی تبلیغات تجاری جایزه دار از منظر اسلامی
جمع بندی و نتیجه گیری مقاله ای که از تحلیل محتوای حدود ۸۰ تیزر جایزه دار و تحلیل انتقادی با تکیه بر آیات قرآن و روایات نگارش شده است:
با توجه به شرایط رکود تورمی حاضر، تبلیغات تجاری جایزه دار قوت گرفته و به نظر می رسد در شرایط حاضر ابزار کارآمدی برای افزایش سودآوری بنگاه هاست؛ اگر چه این سودآوری منجر به آسیب های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جدی می شود. در پژوهش حاضر با تحلیل محتوای تیزرهای تلویزیونی جایزه دار مشخص شد که قسمتی از محتوای تبلیغات تجاری جایزه دار، به ارائه اطلاعاتی در خصوص جوایز، نحوه شرکت در قرعه کشی، زمان آن و ... اختصاص دارد. در این تیزرها تاکتیک های متعددی برای افزایش طمع و ولع در مخاطب در این تبلیغات مورد استفاده قرار گرفته است که از جمله آنها می توان به مقدار جایزه و نحوه اعلام آن، نشان دادن حالت و واکنش افراد در مقابل جوایز، ایجاد افزایش باور در مخاطب نسبت برنده شدن، ادعای سهولت برنده شدن جایزه، تحریک از طریق زیاد بودن شانس برنده شدن و تحریک به منظور عقب نماندن از دیگران برای بردن جایزه اشاره کرد. علاوه بر ایجاد ولع، در راهبرد اساسی دیگری تبلیغات تجاری جایزه دار سعی می کنند اطمینان کافی در مخاطب نسبت به وجود جوایز را ایجاد کنند. برای این کار تاکتیک هایی مانند توسل به آموزههای دینی و اعتماد در مورد صحت وجود جوایز و سلامت قرعه کشی استفاده شده است.
بازار هدف تبلیغات تجاری جایزه دار، خانوارها با سطح درآمدی متوسط و بعضاً بدون مسکن شخصی است. در برخی از تبلیغات زوج های جوان و در برخی دیگر خانواده های پرجمعیت را نشان می دهد. به نظر می رسد وجه اشتراک هر دوی اینها وجود مسائل و مشکلات اقتصادی است و تبلیغات تجاری جایزه دار به واسطه جایزه خود می تواند گره گشای مسائل این دست از خانواده ها باشد؛ چنانچه در برخی از تبلیغات به صراحت به این موضوع که جایزه خرید محصول می تواند شما را به خواسته هایتان برساند پرداخته شده است. هم چنین انواع قومیت ها و خرده فرهنگ ها، انواع پوشش های مربوط به زنان، تنوع در گویش ها و ... به عنوان جامعه هدف شناسایی شدند.
در تحلیل انتقادی با تکیه بر آیات و روایات نقش مخرب طمع و حرص در زندگی انسان و مسائل منبعث از آن نظیر ایجاد امل و آرزوی طولانی مدت، ایجاد حب دنیا، مد عین به مال دیگری و ... تلاش شد تا آثار مخربی که این تبلیغات برای جامعه اسلامی به همراه دارد، تا حدودی تبیین شود. در نظام سازی اجتماعی دینی و طراحی الگوی پیشرفت در ابعاد مختلف، باید توجه داشت که عنصر طمع در بهره مندی مادی و دنیوی باید کنترل شده حفظ شود؛ نه این به واسطه سهل انگاری و بی تفاوتی نظام تبلیغاتی (اعم از تجاری و غیرتجاری) به عنوان محرک آن عمل کند. بر خلاف نظام اقتصاد سرمایه داری که مصرف گرایی و طمع ورزی از ارکان جدایی ناپذیر آن محسوب می شود، در نظام اقتصاد اسلامی این خصیصه، محدوده ممنوعه به حساب می آید. تنظیم و طراحی سازوکارها در حوزه های مختلف الگوی پیشرفت باید به گونه ای باشد که وارد این مسیر انحرافی نشود. در تبلیغات تجاری مطلوب در الگوی پیشرفت، تحریک و برافروختن طمع مصرف کنندگان به منظور ترغیب آنها به خرید یک راهبرد سلبی محسوب می شود.
- ۹۳/۰۸/۱۹